OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Kunstneren

Antony Gormleys skulptur "Havmannen" skaper en følelse av menneskelig nærvær i naturen samtidig som den leder tanken hen imot menneskets eget fysiske rom, til følelsen av hvordan det kjennes å være et menneske. 



Om kunstverket


Ting eksisterer allerede

Skulptur eksisterer allerede



Jobben er å transformere det som eksisterer

i den ytre verden ved å forene det med

sansenes, fantasiens og troens verden.



Aktivitet kan forveksles med livet

Mye av menneskets liv er gjemt.

Skulptur, i stillhet, kan formidle det som ikke kan ses.



Mitt arbeid består av å skape kropp om til fartøy

som både innehar og okkuperer rom



Rom eksisterer utenfor døren og inne i hodet.


Mitt arbeid er å skape et menneskelig rom i rommet.



Hvert verk er et sted mellom form og formløshet,

en tid mellom opphav og tilblivelse.



Et hus er sårbarhetens form,
mørket er avslørt av lys.


Mitt arbeid er å skape et sted, fri fra kunnskap

fri fra historien, fri fra nasjonalitet, for å oppleves fritt



I kunst er det ingen utvikling, kun kunst.

Kunst er alltid til for fremtiden


Gormley er interessert i å formidle følelsen av universalitet og evighet, som vi kjenner i vår kropp når vi bare lukker øynene. Vårt forhold til omgivelsene, naturen såvel som andre mennesker, er også viktig for ham. Han vil at vi gjennom den refleksjon som skulpturen skaper i oss skal få høyere bevissthet både om oss selv og andre, ettersom det er i kroppens indre rom vi sannsynligvis ligner hverandre mest.



Antony Gormleys kunst har mange historiske referanser. Selv om det finnes mange hentydninger til det egyptiske formspråk i hans kunst, er "Havmannen" sikkert den av hans skulpturer som mest ligner de tause og i sin meditasjon frosne figurer som vi kjenner så godt fra deen egyptiske skulpturkunsten. 



Selv sier han at det er mer snakk om mentale tilstander i hans kunst enn om noen aktiv handling, og at han ønsker at "mennesket skal anvende disse kunstverk som rom for erkjennelse".



Skulpturen er plassert i fjorden i Rana, og dermed har den også en nær tilknytning til det lokale miljø, dets historie og dets nåtid.



Antony Gormleys kunst har vært utstilt både i Europa, Nord- og Sør-Amerika og i Japan. I Norden har hans kunst blitt vist på en separatutstilling på Louisiana Museum i Danmark i 1989 og på en stor utstilling i Malmø Konsthall 1993. I 1994 mottok Antony Gormley Turneprisen i England, og hadde en separatutstilling i Tate Gallery i London. I 1995 var han med på den internasjonale ARS-95-utstillingen på Museet for nutidskonst i Helsingfors. Han er representert i samlingen til Museet for Samtidskunst i Oslo.




 

Antony Gormley

Født
: 1950 London, England


Studier
: 1973-74 Central School of Art and Design, 1974-77 Goldsmith's College, University of London, 1977-79 Slade School of Art, London


Bor og arbeider: 
London, England