Endos skulpturkunst beveger seg i spenningsfeltet mellom japansk tradisjon og den vestlige kunstens søken etter å uttrykke eksistensielle grunnspørsmål. Det er en kunst som uttrykker seg gjennom store, universelle symboler - kjent og gjenkjennelige på tvers av kulturer.
Endo benytter ofte sirkel, ring eller sfære som basisform for sine skulpturer. Materialet kan være bronse, stål eller stein, men det materialet han er best kjent for å benytte er tre. Sirkelen som form er like karakteristisk for ham, som hans anvendelse av ild. Disse symboler gir uttrykk for evige lovmessigheter i et tidsbegrep som er sirkulær til forskjell fra det lineære tidsbegrep som vi er vant med i den vestlige tankemodell.
Skulpturen Epitaph, som Endo har skapt for Flakstad, avspeiler mange av kunstnerens sentrale tanker. Epitaph - en minnetavle - forteller om noen eller noe som har vært og som er av verdi å komme ihug og bevare som minne, konkretisert i et nærværende og varig materiale. Den sirkulære formen henviser sammen med stein som materiale tanken mot både det universelle og det evige.
Skulpturens plassering i ved veien i Flakstad og med den dramatiske steinrasscenen som bakgrunn, er et vakkert uttrykk for den nyanserte estetikk som japaneren er blitt kjent for verden over. Å søke en plass hvis skjønnhet ikke er like selvfølgelig som mange andre plasser i omgivelsene, kan tolkes som en påminnelse om å gi rom for konsentrasjon og gi tid for å søke den skjønnhetsverden som finnes i alle ting. Dette værer sikkert noe spesifikt japansk i seg, selv om det samtidig tilsvarer mange av våre tradisjonelle, ideelle europeiske vurderinger i sin tanke om at man ikke bør nøye seg med selvfølgeligheter eller tenkning basert på rutine.
Den fantastiske grå steinfargen, med sine millioner av skiftninger, den dramatikk som inngår i steinraset i bakgrunnen, kombinert med det udramatiske og hverdagslige i omgivelsen - alt dette har Endo tenkt på for valg av bakgrunn for plassering av Epitaph.
Toshikatsu Endo
Født
: 1950 Takayama, prefekturen Gifu, Japan
Studier:
1972 Akademiet i Nagoya
Bor og arbeider
: Saitama-ken, Japan
Les mer på Wikipedia